Σάββατο 15 Μαΐου 2010

ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΑΣ ΣΤΟ ΠΗΛΙΟ ΚΑΙ ΒΟΛΟ

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η μονοήμερη εκδρομή του Συλλόγου μας στο Πήλιο και Βόλο. Το πρωί της Κυριακής 9 Μαίου 32 συγχωριανοί μας και φίλοι του Συλλόγου ξεκίνησαν με τις καλύτερες προϋποθέσεις την εκδρομή. Πρώτη στάση μας ήταν η Μονή της Δαμάστας, που βρίσκεται στην κατάφυτη πλαγιά του Καλλιδρόμου που έχει θέα προς την κοιλάδα του Σπερχειού, στα όρια των επαρχιών Λοκρίδας και Φθιώτιδας. Το μοναστήρι έχει ιστορική σημασία καθώς συνδέεται με τον αγωνιστή της Επανάστασης του 1821 Ιωάννη Δυοβουνιώτη, που δαπάνησε για την τοιχογράφηση του καθολικού. Το καθολικό της μονής είναι αφιερωμένο στη Θεοτόκο και ανήκει στον τύπο του σταυροειδούς εγγεγραμμένου με τρούλο ναού που έχει επιμηκυμένη τη δυτική κεραία, όπως συμβαίνει συχνά σε ναούς του 17ου-18ου αι. Η τοιχογράφηση του καθολικού έγινε με δαπάνη του αγωνιστή της επανάστασης του 1821 Ιωάννη Δυοβουνιώτη στα 1818, σύμφωνα με αφιερωματική επιγραφή στο υπέρθυρο της εισόδου. Στη φάση αυτή ανήκουν οι τοιχογραφίες των κεραιών, ενώ οι υπόλοιπες επιζωγραφίστηκαν το 1913. Αξιόλογη είναι μια φορητή εικόνα της Θεοτόκου Οδηγήτριας του 16ου αι. Ὅσον ἀφορᾷ στὴν ὀνομασία τοῦ μοναστηρίου, διασώζονται δύο ἐκδοχές. Ἡ πρώτη θέλει τὴν ὀνομασία νὰ προέρχεται ἀπ᾿ τὸν τόπο καταγωγῆς τῆς θαυματουργοῦ Εἰκόνας τῆς Παναγίας, ποὺ τὸ Μοναστήρι φιλοξενεῖ: Σύμφωνα μὲ τὴν παράδοση, ἡ Εἰκόνα ἦρθε στὴν Ἑλλάδα ἀπὸ τὴν πόλη τῆς Δαμασκοῦ τῆς Συρίας (γενέτειρα τοῦ μεγάλου πατέρα καὶ ἁγίου τῆς Ἐκκλησίας μας Ἰωάννου τοῦ Δαμασκηνοῦ) κατὰ τὴν περίοδο τῆς Εἰκονομαχίας (8ου-9ου αἰώνα μ.Χ.). Τὴν περίοδο αὐτή, οἱ φοβεροὶ διωγμοὶ τῶν εἰκονομάχων ἀνάγκασαν ἀρκετοὺς ὀρθοδόξους νὰ ζητήσουν καταφύγιο σὲ ἀσφαλῆ μέρη τῆς Ἑλλάδας. Μαζί τους ἔφεραν καὶ τὶς εἰκόνες ποὺ τόσο τιμοῦσαν καὶ εὐλαβοῦνταν. Μία ἀπὸ αὐτὲς ἦταν καὶ ἡ θαυματουργὴ Εἰκόνα ποὺ φιλοξενήθηκε στὶς πλαγιὲς τοῦ ὄρους Καλλιδρόμου. Ἀρχικὰ ὀνομάστηκε «Παναγία ἡ Δαμάσκα», ἀλλὰ μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου καὶ τὴν παραφθορὰ τῆς λέξης προέκυψε ἡ λέξη «Δαμάστα». Ἡ δεύτερη πιθανὴ ἐκδοχὴ θέλει τὴν ὀνομασία νὰ σχετίζεται μὲ τὸ ἐτυμολογικό της περιεχόμενο: Ἡ λέξη «Δαμάστα» παρήχθη ἀπὸ τὸ ρῆμα «δαμάζω», ἐξαιτίας τῆς θαυματουργικῆς ἰδιότητας τῆς Εἰκόνας τῆς Θεοτόκου νὰ «δαμάζει» τὸν ἀνθρώπινο πόνο καὶ τὶς ποικίλες ἀσθένειες τῶν ἀνθρώπων ποὺ κατέφευγαν σ᾿ αὐτήν. Ἔτσι, ἡ εἰκόνα, καὶ συνεκδοχικὰ καὶ ἡ Μονή, προσέλαβε τὴν ἰδιαίτερη προσωνυμία «Δαμάστρα», ποὺ μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου παρεφθάρη σὲ «Δαμάστα». Ενθουσιασμένοι και χαρούμενοι που πήραμε την ευλογία της Παναγίας, συνεχίσαμε το δρόμο μας.
Μία στάση στη Στυλίδα ήταν αυτή που μας επαναφόρτισε τις μπαταρίες μας και συνεχίσαμε την πορεία μας προς το Πήλιο. Στις 12 και μισή το λεωφορείο μας, έφτασε στην Μακρυνίτσα και εκεί όλοι γίναμε μια παρέα, γευματίσαμε σε μια παραδοσιακή ταβέρνα. Στη συνέχεια περιηγηθήκαμε στα στενά παραδοσιακά σοκάκια του χωριού.
Στις 4 το απόγευμα βρεθήκαμε στην παραλία του Βόλου, απολαμβάνοντας τον καφέ μας και το παγωτό με μια πανέμορφη θέα να ξετυλίγεται μπρος στα πόδια μας.
Μετά τις καθιερωμένες φωτογραφίες για το αρχείο μας, πήραμε το δρόμο της επιστροφής. Όμως πολλά τα χιλιόμετρα και είπαμε να σταματήσουμε για ένα … ανεφοδιασμό στην Ιτέα.
Στις 10 παρά είκοσι φθάσαμε στα .. πάτρια εδάφη !!
Να πούμε πως σε όλη την διάρκεια της εκδρομής, το γέλιο οι πλάκες και τα αστεία έδιναν και έπαιρναν τόσο μέσα στο λεωφορείο όσο και στις στάσεις μας.
Όλοι ομολόγησαν πως πέρασαν υπέροχα και ήταν μια ευκαιρία να ξεφύγουμε από τα καθημερινά μας προβλήματα και να χαλαρώσουμε.
Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου μας, ευχαριστεί όλους όσους συμμετείχαν και τους υπόσχεται νέες εξορμήσεις τόσο στα βουνά όσο και στις … θάλασσες.

Ακολουθούν φωτογραφίες από την εκδρομή μας: